Megszületett Friedrich Engels német filozófus, Marx munkatársa, akivel közösen dolgozták ki a Kommunista Kiáltványt.
198 éve
Friedrich Engels 1820. november 28-án született a poroszországi Barmenben (ma
Wuppertal, Németország), mely abban az időben dinamikusan fejlődő iparváros volt. Textilgyáros apja a
kálvinista és
puritán hagyományokat ötvöző, szigorú vallásosságot hirdető,
pietista szellemben nevelte gyerekeit. Ebben a légkörben még
Goethe is erkölcstelennek számított.
Engels tizennégy éves koráig a helyi reáliskolában tanult, ahol viszonylag alapos fizikai, kémiai és francia tudást szerzett.
1838. augusztus végén
Brémába utazott, azzal a céllal, hogy kereskedelmi ismereteit bővítse. „
Heinrich Leupold,
szász konzulnál, apja barátjánál állt munkába, akinek nagy
exportvállalata főleg a sziléziai vászon amerikai kivitelével
foglalkozott. Ez a vallási és politikai tekintetben egyaránt igen
konzervatív kereskedő úgy látszik garanciát jelentett az öreg Engels
számára a tekintetben, hogy fia továbbra is olyan nevelésben részesül
majd, mint az apai házban.”
[8]
Bréma mint a világkereskedelem egyik fontos kikötővárosa, valóságos
metropolisz volt Barmenhez képest, s Engels szellemi fejlődésében
nagyjából ugyanazt jelentette, mint Marx számára
Berlin.
Végre felszabadult a szigorú apai felügyelet és a korlátolt kispolgári
légkör nyomása alól. Élvezni kezdte az élet világi örömeit, intenzíven
sportolt, vívott, úszott, lovagolt. Polgárpukkasztásul bajuszt
növesztett, esténként zenélt, dalokat szerzett, karikatúrákat rajzolt,
sörözött, szivarozott. A féktelen életmódba viszont az is belefért, hogy
szorgalmasan tanulta a nyelveket (angol, spanyol, portugál, olasz,
holland), s külföldi lapokat olvasott. Foglalkoztatták gondolatvilágát a
népkönyvek (Volksbücher), amelyek a 16–17. századi német történelmi
mondairodalmat dolgozták fel, lelkesedett a
Burschenschaft
betiltott színeiért, a szabadság szimbólumának tartott
fekete-vörös-arany trikolórért. A napi politikai kérdések is egyre
jobban érdeklődésének homlokterébe kerülnek.
Engels szellemi fejlődése felgyorsult, nézetei politikailag a
demokratikus liberalizmus felé fordultak, mely szerint „a népnek joga
van az államigazgatásban való részvételhez, az alkotmányhoz, a minden
vallási kényszer alóli felszabaduláshoz, a pénzarisztokrácia
megszüntetéséhez, a
zsidóknak
pedig az egyenjogúsághoz.” Felfedezte, hogy a pietizmus a reakció
vallási támasza, s vele szemben racionalista és liberális
vallásfelfogást alakított ki magának, melyet „szupranaturalizmusnak”
azaz a dogmáktól megtisztított istenhitnek nevezett.
1841. március végén visszatért Barmenbe. Nem érezte jól magát ebben a
családi és társadalmi közegben, rengeteget olvasott, elmélkedett és írt.
Utazást tett Svájcban és Észak-Itáliában, ezzel próbálta elterelni
figyelmét gyötrő szerelmi bánatáról. Elhatározta, hogy katonai
szolgálatának letöltésére önkéntesnek jelentkezik. Megválthatta volna
pénzzel, mint sok kortársa tette, de őt vonzotta Berlin.
1841 végén megalakult az ateisták, a „Szabadok” klubja, amelynek kemény
magját a korábbi „Doktorklub” résztvevői alkották, de tagsága szélesebb
kört ölelt fel.
Bruno Bauer és
Max Stirner befolyására a vallásellenes harcot a haladásért vívott minden küzdelem előfeltételének tekintették.
Régebben a felvilágosult porosz államot szövetségesüknek tartották, csakhogy 1840 tavaszán
III. Frigyes Vilmos porosz király és kultuszminisztere,
Karl vom Stein zum Altenstein
meghalt, s a liberális alkotmány és a parlamentáris rendszer nemcsak,
hogy teljesítetlen ígéret maradt, hanem IV. Frigyes Vilmos reakciós,
abszolutista fordulatot hajtott végre, támogatni kezdte az egyházakat, a
pietizmust, a hegeliánusokat sorra eltávolította az egyetemi
tanszékekről és üldözte a baloldali hegeliánusokat. A „Szabadok” így
egyre erőteljesebb ellenzéki pozícióba szorultak.
Engels magát e csoport legradikálisabbjának tartotta, s a közvetlen politikai harc mellett foglalt állást.
1842 nyarán és őszén politikai, világnézeti fejlődése tovább
folytatódott. Kommunistává válásában nagy valószínűséggel fontos
láncszem volt
Lorenz von Stein:
„Sozialismus und Kommunismus des heutigen Frankreichs”[* 4]
című munkája, amely a korai antikommunizmus egyik alapművének
tekinthető, de paradox módon az akkori ellenzéki körökben nagy
ismertségre tett szert. „L. von Stein 1815-ben született. 1840-ben,
egyetemi tanulmányainak befejezésekor, ösztöndíjat kapott a porosz
kormánytól, hogy tanulmányozza Párizsban a szocialista és kommunista
doktrínákat. Egyben
Gustav von Rochow rendőrminisztertől
is megbízást kapott, hogy szimatolja ki a párizsi német kézműves
egyleteket és tájékoztassa a minisztériumot a kommunistákkal való
kapcsolataikról. Stein beszámolt a porosz kormánynak a párizsi német
munkások forradalmi tevékenységéről, egyúttal pedig felhívta a figyelmet
a szocializmus és a kommunizmus veszélyeire. Ezeket az eszmeáramlatokat
a
francia forradalom logikus és szükségszerű következményének tüntette fel.”
A könyv ellenségesen tekintett ezekre a szocialista és kommunista
elméletekre, de az első volt, mely átfogóan, és világosan fejtette ki
azok lényegét. A másik fontos forrás, amely Engels figyelmét
felkelthette, Gutzkow 1842 nyarán írt „Párizsi levelek” című cikkei,
melyekben részletesen beszámolt
Wilhelm Weitling eszméiről, illetve a „Telegraph”-ban közölte Weitling
„A kommunista elv kormányformája” (Die Regierungsform des kommunistischen Prinzips) című írását.
1842. november végén elindult
Manchesterbe, hogy kereskedelmi gyakorlatot szerezzen az
Ermen and Engels
cég pamutfonó gyárában, melyben apjának tulajdonrésze volt. Apja azért
küldte Angliába, mert azt remélte, ha távol kerül Németországtól,
felhagy forradalmi tevékenységével. Engels újra útba ejtette a
Rheinische Zeitung szerkesztőségét
Kölnben,
s ezúttal személyesen is megismerkedett Marxszal, aki akkor már a lap
főszerkesztője volt. Engels első találkozásukra egy 1895-ös levelében
így emlékezett vissza:
„Amikor november vége felé (1842-ben) Angliába
utaztomban elmentem a »Rheinische Zeitung« szerkesztőségébe, ott
találtam Marxot, s ez volt első – igen hűvös – találkozásunk. Marx
időközben fellépett Bauerék ellen, azaz visszautasította azt az igényt,
hogy a »Rheinische Zeitung« elsősorban a teológiai propaganda, az
ateizmus stb. szócsöve legyen ahelyett, hogy a politikai vita és
cselekvés eszközéül szolgáljon, s ugyanígy szembeszállt az Edgar
Bauer-féle, a puszta kedvtelésből »a legszélesebb gesztusokon« alapuló
frázis-kommunizmussal, amelyet egyébként Edgar nemsokára más, ugyancsak
szélsőségesen csengő frázisokkal cserélt fel; minthogy én leveleztem
Bauerékkel, a szövetségesüknek számítottam, Marxot viszont ők tették
gyanússá a szememben.”[48][49][50] Ezt az első találkozást tehát a kölcsönös bizalmatlanság és gyanakvás légköre uralta.
1846. szeptember végén és október elején a kenyár árának emelése miatt
zavargások törtek ki Párizs St. Antoine nevű külvárosában, a munkások
megrohanták a péküzleteket, barikádokat emeltek, összecsaptak a
kivezényelt katonasággal. Ezzel kapcsolatosan sok német munkást
kihallgattak, letartóztattak, s sokak kitoloncolására is sor került.
Engels és
Karl Marx az
1848–49-es magyar forradalom tisztelői és támogatói közé tartoztak. Maga Engels így kommentálta az akkori eseményeket:
„Az
1848-as forradalmi mozgalomban először, 1793 óta először meri megtenni
egy nép, amelyet körülzárt az ellenforradalmi túlerő, hogy a gyáva
ellenforradalmi dühvel a forradalmi szenvedélyt, a terreur blanche-sal a
terreur rouge-t állítsa szembe. Hosszú idő óta először találkozunk egy
valóban forradalmi jellemmel, egy olyan férfiúval, aki népe nevében fel
meri venni az élet-halál harc kesztyűjét, aki nemzete számára Danton és
Carnot egy személyben, s ez a férfiú - Kossuth Lajos.” (Marx és Engels válogatott művei .
Kommentáld!