Bélyeggyűjtő: 2016.Nov.8. 360 éve született Edmond Halley.

Szeretettel köszöntelek a Bélyeggyűjtő klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Kis türelmet...

Bejelentkezés

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Megszületett Edmond Halley angol csillagász, polihisztor, meteorológus, matematikus, feltaláló.
360 éve
Thomas Murray festménye 1687 körül

Edmond Halley néha „Edmund”, (Haggerston, 1656. november 8.Greenwich, 1742. január 14.) angol csillagász, geofizikus, matematikus, meteorológus és fizikus. Kiemelkedő polihisztor természettudós, John Flamsteed után ő volt a második királyi csillagász (Astronomer Royal).

A London közelében fekvő (ma már Londonhoz tartozó) Haggerston községben született 1656. október 29-én (az Angliában akkor még használatban lévő Julián naptár szerint, a mai Gergely-naptárban ez november 8-ának felel meg). Apja jól menő szappanfőző, üzletember és földbirtokos volt. A londoni St. Paul iskolában tanult, már gyermekkorában érdeklődött a matematika iránt. 1673-tól az Oxfordi Egyetemen (Queen’s College) tanult, azonban tanulmányait nem fejezte be. 1676-ban Szent Ilona szigetére hajózott, hogy megrajzolja a déli égbolt csillagtérképét. Hazatérése után 1678-ban a Royal Society tagjává választották. 1682-ben megnősült és a ma már ugyancsak Londonhoz tartozó Islingtonban telepedett le. 1682-ben Észak-Londonban saját obszervatóriumot nyitott. Tanulmányozta a földrajzi és a mágneses pólus közti különbségeket, könyvet írt a passzát- és monszunszelekről. Newton módszere segítségével kiszámította az 1607 és 1682 között észlelt 24 üstökös pályáját.[1] 1695-ben tökéletesítette a Mercator-féle térképvetületi rendszert. 1698-tól két éven át a Paramour nevű hajón utazva mérte a mágneses deklinációt és addig nem tapasztalt pontossággal térképeket állított össze az óceánokról. 1704-ben az Oxfordi Egyetem kinevezte a geometria professzorának. 1705-ben kiadta az üstökösökről szóló munkáját, melyben 1758-ra előrejelezte az egyik üstökös visszatértét. 1720-ban királyi csillagász lett. Greenwichben alapos megfigyeléseket végzett a Hold 18 éves ciklusban történő mozgásával kapcsolatban. Az életbiztosítás matematikai megalapozását jelentette az általa összeállított első halandósági táblázat. Greenwichben halt meg 1742-ben.
Amikor 1673-ban a Queen’s College-ba érkezett, Halley már lelkes csillagász volt, aki az apja által vásárolt műszerekkel némi megfigyelési rutinra is szert tett. Oxfordba is magával vitte néhány műszerét, többek közt egy 24 láb hosszú távcsövet és egy 2 láb átmérőjű szextánst.
Halley türelmetlenül várta, hogy hírnévre tegyen szert és csillagászként karriert fusson be. Tudta, hogy a Királyi Obszervatóriumban Flamsteed első feladata az északi égbolt korszerű eszközökkel történő átvizsgálása volt, a régebbi csillagkatalógusok pontosságának javítása érdekében. Halley ezért elhatározta, hogy hasonló megfigyeléssorozatba kezd, de a déli égbolton. Apja támogatta az ötletet és évi 300 font apanázst biztosított a terv megvalósításához. Választása Szent Ilona szigetére, Nagy-Britannia akkoriban legdélebbi külbirtokára esett (d. sz. 15° 57′ 38″, ny. h. 5° 42′ 55″). A huszadik életévét éppen betöltő Halley ezért félbeszakította egyetemi tanulmányait és 1676 novemberében elhajózott Szent Ilona felé. Gyorsan szeretett volna eredményt felmutatni, ezért csak a néhány száz legfényesebb csillagra összpontosította figyelmét. Az expedíció (a Szent Ilonán uralkodó borzalmas időjárási viszonyok ellenére) hatalmas siker volt.
1680–81 telén fényes üstökös tűnt fel az égen. Először 1680 novemberében látták, amint éppen a Nap felé közeledett, majd eltűnt a Nap fényének ragyogásában. Nemsokára újra feltűnt, a Nap másik oldalán, attól távolodva, ám először a megfigyelők arra gondoltak, hogy két külön üstökösről van szó. Flamsteed vetette fel elsőként, hogy egyetlen égitestről lehet szó. Az üstökös az éjszakai égbolt látványos jelensége volt, amely London és Párizs utcáiról is tisztán látszott, az akkor élő emberek még soha nem láthattak ilyen fényes üstököst. Amikor először feltűnt, akkor Halley éppen nagy, európai körutazására indult, így az üstökös második feltűnését már a kontinensről figyelhette meg. Franciaországi és olaszországi utazása során Halley kihasználta az alkalmat, hogy az üstökös kérdését (és más csillagászati problémákat) megtárgyalja neves tudósokkal, köztük Giovanni Cassinivel. Utazásáról 1682. január 24-én érkezett vissza Londonba. Miután 1682. április 20-án megnősült, Islingtonban élt.
Egy 1691-ben megjelent cikkében kimutatta, hogy ha több megfigyelő a Föld különböző pontjairól egyidejűleg észlelné a Vénusz átvonulását a Nap korongja előtt, akkor a háromszögelés és parallaxis módszerének kombinálásával ki lehetne számítani a Nap távolságát. A Vénusz átvonulásai a napkorong előtt nagyon ritkán következnek be, az esemény azonban előre jelezhető. Halley 1716-ban visszatért a kérdésre, és kiszámította, hogy a következő két átvonulás 1761-ben, illetve 1769-ben lesz megfigyelhető. Egyúttal részletes útmutatást adott, miként kell a szükséges megfigyeléseket és számításokat elvégezni. (A jóval Halley halála után bekövetkezett jelenséget szerte a világon számos expedíció vizsgálta, a magyar tudósok közül Sajnovics János kíséretében Hell Miksa a norvégiai Vardő szigetéről figyelte meg a Vénusz átvonulását.)
Halley 1693-ban Royal Society-beli tagtársával, Benjamin Middletonnal egy expedíció ötletét javasolta az Admiralitásnak a földmágnesség mérése, és ezáltal a tengeri navigáció javítása érdekében. A javaslatra az Admiralitás lelkesedéssel reagált, és a királynő (II. Mária) utasítására az expedíció céljaira egy új, kis vitorlás hajót (pink) építettek, és bocsátottak vízre 1694. április 1-jén. A Paramour névre keresztelt, 89 tonna vízkiszorítású hajó 16 méter hosszú és 5 méter széles volt. Az elkövetkező két évben a hajó felszerelése lassan haladt. Végül 1698-ra a hajó útra készen állt, sőt, immár a Haditengerészet lobogója alatt hajózhatott, az új király, III. Vilmos személyes védnöksége alatt, ágyúkkal és a haditengerészet legénységével a fedélzetén. Az expedíció irányítójaként Halley a Királyi Haditengerészet parancsnokává kapott kinevezést, sőt a hajó parancsnoki tisztének ellátására is engedélyt kapott. (Ő az egyetlen a Haditengerészet történetében, aki nem tengerészként tényleges parancsnoki tisztség betöltésére kapott engedélyt a Haditengerészet valamelyik hajóján.) Ez volt a Haditengerészet történetében az első, tisztán tudományos célú küldetés.
1703. novemberében kinevezték az Oxfordi Egyetemen a Savil-féle geometria tanszék professzorává. Ez tudományos érdemei mellett jórészt állami szolgálatainak volt köszönhető, de hozzásegítette a tisztség elnyeréséhez az a körülmény is, hogy teológiai ellenfelei addigra már meghaltak.

Halley két tudományos előrejelzést hagyott az utókorra. Egyrészt megjósolta, hogy a legutóbb 1682-ben megfigyelt fényes üstökösnek 1758-ban vissza kell térnie a Föld közelébe. Az égitestet elsőként 1758 karácsonyán pillantották meg, a Nap közelében 1759. március 13-án haladt el. Halley számításai tehát helyesnek bizonyultak. Ez egyúttal Newton gravitációelméletének és a mechanika Principiában kifejtett törvényeinek nagyszerű igazolását jelentette. Az égitestet Halley-ről nevezték el (azóta viszont az üstökösök felfedezőjük nevét viselik), így a Halley-üstökös lett az első ismert periodikus üstökös, az 1P/Halley. (Legutóbb 1986-ban járt napközelben, legközelebbi visszatérése 2061-ben esedékes.)

Másik tudományos előrejelzése a Vénusz átvonulására vonatkozott. A Halley által kiszámított jelenséget 1761-ben és 1769-ben világszerte több mint hatvan helyről észlelték (Hell Miksa és Sajnovics János például a dániai, ma Norvégiához tartozó Vardő szigetéről. Az összehangolt észleléseknek köszönhetően a Halley által fél évszázaddal korábban kidolgozott módszer segítségével ki lehetett számítani a Nap távolságát. Eredményül 153 millió kilométernek megfelelő értéket kaptak, ami lenyűgözően pontos érték (a tényleges 149,6 millió kilométerhez képest) Halley tehát legjelentősebb csillagászati felfedezését 27 évvel halála után érte el.

Képtalálat a következőre: „edmond halley stamp”