Meghalt Carl Maria von Weber német zeneszerző (Bűvös vadász, Euryanthe, Oberon).
190 éve
Carl Maria Friedrich Ernst von Weber (
Eutin,
1786.
november 18. –
London,
1826.
június 5.)
német zeneszerző,
karmester,
zongorista,
gitáros és
zenekritikus. Művei, különösképpen
A bűvös vadász, az
Euryanthe és az
Oberon nagyban befolyásolták a
romantikus zene kialakulását, ezért gyakorta a német
romantikus opera
atyjaként emlegetik. Műveiben felelevenítette a német népi
hagyományokat, fölfedezte a hangszín szuggesztív vonásait, a hatáskeltés
és a zenei jellemzés eszközét látta meg bennük: bizonyos hangszerekhez
és hanghatásokhoz szimbolikus jelentést társított, amivel a korábbiaktól
eltérően merőben más operadramaturgiát és zenei gondolkodást tett
lehetővé. Átvette és továbbfejlesztette
Spohr visszatérő témákra épülő kompozíciós technikáját, ő alkalmazta először következetesen a
vezérmotívumnak
nevezett dallamelemeket. Írt hangversenykritikákat és zeneelméleti
tanulmányokat, sőt, regényírással is próbálkozott (életrajzi regénye
azonban befejezetlen maradt)
A Weber család
1799 első napjaiban érkezett
Münchenbe,
ami akkor – köszönhetően az uralkodónak, Karl Theodor pfalzi
választófejedelemnek – a német muzsika egyik fellegvára volt. Az ide
áttelepített híres
mannheimi
zenekar és az Operaház messzi földről vonzotta a zenekedvelőket. A
család érkezésével egy időben az Operaház élére került új intendáns,
Joseph Marius Babo tovább növelte az előadások színvonalát, igényes és
rendkívül gazdag repertoárjával kivívta a közönség lelkesedését.
Akkoriban a német opera zászlóvivői
Franz Danzi és
Peter Winter
voltak, akik művei nagy hatással voltak a rendszeres hangverseny- és
operalátogató Carl Mariára, mivel operáikat az új intendáns átfogó
újításainak részeként rendszeresen játszották az operaházban.
Zeneelméletre és zeneszerzésre Kalcher dómorgonista tanította. A
müncheni évek alatt az apa vágyai is hamarosan valóra váltak: fia
megírta első operáját
Die Macht der Leben und des Weins (A
szerelem és a bor hatalma) címmel. Ennek zenéje elveszett, a kották
valószínűleg Kalcher kigyulladt lakásában égtek el. A zeneszerzés
mellett az ifjú Weber énekelni is tovább tanult is a német származású,
de elolaszosodott Valesi tenorista felügyelete alatt, akit fiatal
korában
Európa számos operaházában ünnepeltek.
Freibergben Weberék az
Arany oroszlán fogadóban laktak, a város
társadalmi életének egyik központjában, ami művészek, professzorok és
diákok kedvelt sörözője volt. Nem sokkal Weberék után megérkezett a
városba Steinsberg lovag színtársulata is, akikkel utazásaik közben
Karlsbadban már találkoztak. Korábbi egyezségükhöz híven a lovag átnyújtott Carl Mariának egy librettót, amelynek címe
Das stumme Waldmädchen (A néma erdei lány) volt. Nemsokára megjelentek Freiberg utcáin a plakátok a következő szöveggel:
A
néma erdei lány, vígopera két felvonásban, Steinsberg lovagtól, zenéjét
szerezte és ő választófejedelmi fenségének, Mária Auguszta szász
uralkodó választófejedelemnőnek mély tisztelettel ajánlja Carl Maria von
Weber báró, tizenhárom éves, Haydn tanítványa. A plakáton szereplő
pontatlanságok Franz Antonnak köszönhetően kerültek bele: azt gondolta,
sokkal megnyerőbb a közönség számára, ha a zeneszerző nemes, emellett
Carl Maria nem a német földön ünnepelt
Joseph Haydn,
hanem Michael Haydn tanítványa volt. Az opera partitúrája és
szövegkönyve elveszett, az előadásokról kevés dokumentum maradt fenn. A
művet még ugyanezen év decemberében
Chemnitzben is színre vitték,
1804-ben
Bécsben tizennégy előadást ért meg, később csehül játszották
Prágában, és
Szentpétervárott
is sikert aratott. Freibergban 1800. november 24-én mutatta be a
Steinsberg-társulat. A közönség langyosan fogadta, viszont a mű körül
keletkezett sajtóvita felkorbácsolta a városlakók indulatait. A viták
lavináját a nagy tekintélynek örvendő Fischer kántor indította el
erőteljes bírálatával. Franz Anton nem bírta elviselni a fiát ért
kritikát, amit egy, a helyi lapban megjelentetett levélben, durva
szavakkal hárította el; az előadás sikertelenségét a gyengének vélt
karmester és a társulat számlájára írva. Ezzel megsértette Siegert, a
karmestert, és ő szintén publikált egy levelet, amelyben közölte, hogy a
partitúra és a zenekari anyag hemzsegett a hibáktól, amik kijavítása
felemésztette a rendelkezésre álló próbaidő nagy részét. A vita
eldurvulása után a Weber család feje úgy döntött, hogy elhagyják
Freiberget, és Münchenen át
Salzburgba utaztak. Itt az ifjú Carl Maria visszatért régi mesteréhez, Michael Haydnhoz, és irányítása mellett egy új operába kezdett.
Az
1820-as esztendő eredményesen zárult Weber számára. Május 13-án befejezte
A bűvös vadászt, elkészített néhány zeneszámot
A három Pinto című operájához, hangversenykörútja pedig még az addiginál is ismertté tette nevét.
1821 elején ismét elővette
A zeneszerző élete című biográfiáját, és elmélyült az
El Cid mondakör tanulmányozásában, fontolgatva, hogy operát írjon róla. Márciusban nagy sikerrel bemutatták
Berlinben a
Preciosát, de
A bűvös vadász bemutatója
Spontini
hathatós ellenkezésének következtében tovább csúszott. Végül mégiscsak
megérkezett a várva várt beleegyezés, és Weber felköltözött a porosz
fővárosba, ahol
Meyerbeer
családjának vendégszeretetét élvezhette. A próbáknak a tőle megszokott
intenzitással, pontossággal és szigorral állt neki május elején; a
bemutatót június 18-ra tűzték ki. A bemutató előadás a zenetörténet
egyik legjelentősebb eseménye volt: a színház már órákkal az előadás
kezdete előtt zsúfolásig megtelt. A nézőtéren ült többek közt
E. T. A. Hoffmann,
Mendelssohn,
Heinrich Heine és a
német operapárt
valamennyi jelentős képviselője. Az udvar tüntetően távol maradt, és a
jelenlevő olaszbarát arisztokrácia igyekezett közömbösen viselkedni. Az
előadás hatalmas siker volt. A kritikák is kedvezően fogadták: komolyabb
hibaként mindössze a szövegkönyv gyenge verselését emelték ki, de Weber
zenéjéről mindenki a legjobbakat írta:
Mozart óta nem írtak jelentősebb német operát, mint amilyen Beethoven Fideliója és ez A bűvös vadász (E.T.A. Hoffmann). Néhány hangversennyel Weber elbúcsúzott Berlintől, és július elején visszatért
Drezdába,
ahol az udvar – sértően – nem is látszott tudomásul venni hatalmas
sikerét. Caroline az izgalmakba belebetegedett, az orvos pihenést
javasolt neki, így Weberék a nyár végét
Schandauban töltötték. Közben ajánlatot kapott a
hesseni fejedelemtől, hogy vállalja el az udvari karmester tisztét. Weber elhárította az ajánlatot, és
Spohrt ajánlotta maga helyett. A drezdai udvar újólag megsértette, amikor felajánlotta bemutatásra
A három Pintót, de még csak válaszra sem méltatták. Ezt az operát Weber novemberben befejezetlenül félretette (később
Gustav Mahler egészítette ki és állította színpadra).
Június 4-én este még barátai társaságát élvezhette, másnap reggel azonban holtan találták: a
tuberkulózis végzett vele. Június 21-én helyezték örök nyugalomra a Moorfield-kápolnában. Hamvait 1844-ben
Richard Wagner kezdeményezésére hazaszállították Drezdába.
Kommentáld!