Meghalt Correggio itáliai festő, a perspektivikus kupolafestés megalapítója.
480 éve
Antonio Allegri da Correggio
Correggio teljes nevén Antonio Allegri da Correggio (
Corregio, 
1489. augusztus - Correggio, 
1534. 
március 5.) az érett 
reneszánsz,
 egyik legkiválóbb, rövid életű, de fényes karrierű itáliai festője. 
Művészetét a ritmusérzék, a testtömeg ábrázolásának képessége, a 
színhasználatának frissessége és a fény-árnyék hatások megújításának 
technikája jellemzi.
 
A művészet iránt fogékony ifjút fiatal korában F. Bianchi-Ferrari, Francesco Francia, L. Costa, 
Andrea Mantegna hatottak rá. Az első nagy élmény 
Mantova városában fogadta 1511-ben. A művészeteket kedvelő Isabella Gonzaga udvarában még frissen ragyogtak a 
15. század nagy észak-olasz festőjének, 
Mantegnának
 falképei. Mantegna a térbeli ábrázolás mestere volt, aki merész 
rövidülésben, gyakran alulról nézve festette alakjait. A mantuai vár 
(Castello San Giorgio) egyik szobájában a mennyezetre olyan képet 
festett, (Camera degli Sposi) amely azt a hatást kelti, mintha a 
középen, a kör alakú korláton át a felhős égre látnánk ki. Ez az 
illúziófestés Correggio későbbi műveiben fontos szerepet játszik. 
Mantegna kemény vonalai és hideg színei azonban idegenek Correggio felfogásától. Egyéniségéhez inkább 
Leonardo da Vincinek a kontúrokat a fény-árnyékhatásokban szinte teljesen feloldó, meleg színekre épülő stílusa állt közel.
 
Corregio szülővárosa, bár virágzóan fejlődött, nem tölt be művészeti 
központ szerepet. Egyedül a Manfredi grófi család kastélyában található 
néhány meglehetősen érdekes antik szobor. Ott zajlanak a helyi művészek 
és értelmiségiek találkozói. Manfredi gróf patronálja őket. Az ő 
figyelmét is magára vonja a fiatal festő, akinek felfigyel első 
tehetséges próbálkozásaira és gondjaiba veszi. 
1511-ben 
Mantovába menekülve a 
pestis járvány
 elől, a gróf magával viszi Antoniót. Ez a néhány hónapos tartózkodás 
alkalmat ad Correggiónak, hogy megismerje a várost, amely ebben az 
időben jelentős kulturális központ. Az uralkodó Gonzaga-család nagy 
műpártoló és szenvedélyes mecénás. Gazdag kép-, kámea-, érem- és antik 
szoborgyűjteményük van. Bőkezűségüknek köszönhető a város számos szép 
épülete.
 
Correggio életéről, sajnos, keveset tudunk, így nem tudjuk azt sem, hogy
 mikor és hogyan ismerkedett meg Leonardo művészetével. Kétségtelenül 
már Mantuában is hallott Leonardóról, hiszen Isabella Gonzaga 
levelezésben állt a mesterrel, portréját is megrendelte nála. E képnek 
csak a kartonja készült el, de ezt Correggio láthatta a hercegnőnél. 
Feltehető, hogy 
1513-ban, Mantuából hazatérve, ellátogatott 
Milánóba
 is, ahol Leonardo legjelentősebb alkotásait: a Sziklás Madonnát 
(„Madonna a sziklabarlangban") és az Utolsó vacsorát megtekintette. 
Correggio lírai egyénisége, vidám természete és finom művészi érzéke a 
megismert művészeti élményeket sajátosan egyesítette, s így fokozatosan 
alakította ki önálló stílusát. Működésének színhelye az észak-olasz 
Parma városa. Correggio 
X. Leó pápa megválasztása után, 
1517-
1519 között 
Rómában
 tartózkodik, tanulmányozza az ottani műalkotásokat. Életrajzírói: 
Ortensio Landi és Vasari tévesen állítja, hogy nem járt Rómában.
 
1518—
1520
 között a parmai, San Paolo apácakolostor fogadótermének mennyezetét 
mitológiai jelenetekkel díszíti. Ahol korábban szentek alakjai kaptak 
helyet, ott most 
Diánát,
 a vadászat istennőjét ábrázolja. A terem boltozatát, lombsátort utánzó 
festéssel takarja, amelyből ablakszerű oválisokban puttópárok tűnnek 
elő, és alattuk, a párkányra támaszkodó félköríves mezőkben — 
lunettákban — 
mitológiai ábrázolások jelennek meg: a 
Három Grácia, 
Fortuna, 
Tisztaság, 
szárnyas Párkák, 
Vesta-szüzek, 
Pán istenség.
 Ez a falkép együttes Correggio első önálló kísérlete az építészetet 
áttörő, a messzi távolt érzékeltető illúziójának mennyezetfestésére. A 
reneszánsz korának világi felfogását és az antik téma megbecsülését 
mutatja, hogy a megrendelő főnöknő Diána vadászatát választotta a 
falképek tárgyául.
 
1520-24 között a San Paolo kupolája belsejének freskója 
Szent János patmosi látomását ábrázolja (egyes elemzők szerint ez a 
Krisztus mennybemenetel jelenete),
 amely már sokkal mozgalmasabb és kötetlenebb, mint a San Paolo kolostor
 freskódísze. A kép középpontjában a fényes égben látható, különleges, 
rövidített perspektívából Krisztus alakja, amint lobogó hajjal és 
ruhában emelkedik az égbe. A körülötte lévő felhők között a kis angyalok
 egész tömege fedezhető fel. Lejjebb, a puttók és angyalok által tartott
 felhőszőnyegen ül tizenegy apostol. 
1526-tól haláláig, 
1534-ig
 a parmai dóm kupolaképein dolgozik, amelyeket azonban a tanítványai 
fejeztek be. Ezek a mennyezetképek mutatják leginkább Correggio bátor 
egyéniségét és zseniális festői tehetségét. Mantegna mennyezetképe még 
teljesen nyugodt kompozíciót mutat, Correggio azonban mozgó alakjai 
között a főalak felfelé örvénylő mozgásával mintha megnyitná a kupolát. 
Az ily módon megteremtett térillúzió a 
barokk festészet egyik legfontosabb eleme lesz.
 
E nagyobb megbízatások mellett a kisebb 
Madonna-képek végigkísérték Correggio egész pályáját. Köztük kiemelkedő helyet foglal el a budapesti 
Szépművészeti Múzeum szép Madonnája.
 
            
 
Kommentáld!