Megszületett Niki Lauda osztrák autóversenyző, a Forma-1 háromszoros világbajnoka (1975, 1977, 1984).
65 éve
Lauda 2011-ben
Visszavonulása után légivállalatot alapított, majd a
Ferrari és a
Jaguar csapat tanácsadójaként tevékenykedett. Jelenleg a
Mercedes résztulajdonosa és elnöke, valamint a
német RTL televízió szakkommentátora.
Niki Lauda
Bécsben született egy
galíciai eredetű gazdag családban. Szülei helytelenítése ellenére autóversenyző lett. Első autóját, egy 1949-es évjáratú
Volkswagen Bogár
kabriót tizenöt éves korában vásárolta. Később megbánta, ugyanis az ára
többe került, mint amennyi a zsebpénzéből kitelt volna. Hogy adósságát
törlessze, az iskolai szünetekben teherautó-kísérőként dolgozott. Első
versenye egy
Bad Mühllackenben 1968.
április 15-én megrendezett hegyi verseny volt egy
Mini Cooper S 1300-zal, és második lett a csoportjában.
1969-ben a
Formula–V-ben egy az Ersten Österreichischen Sparkasse (Első Osztrák Takarékpénztár) által szponzorált Karlmann-nal indult.
1970-ben, a
Formula–3-ban több látványos balesetet szenvedett el, majd
1971-ben
Formula–2-re váltott. Hogy megkeresse a Formula–1-es bejutáshoz szükséges pénzösszeget, az 1970-es évek elején egy
Porsche 908/2-es sportautóval versenyzett valamint túraautó-futamokon is indult.
1973-ban egy BMW Coupéval megnyerte a
nürburgringi 24 órás versenyt.
Sikerült bevásárolnia magát a
March csapatba, és hazájában állhatott először rajthoz az
1971-es osztrák nagydíjon,
ahol utolsó előttinek kvalifikálta magát az időmérő edzésen, és
hamaroson feladni kényszerült a versenyt. A következő évadban ismét pénz
fejében versenyzett a Marchnál. Amikor az autó rossz beállítása miatt
panaszkodott a vezetőségnél, azok nem hallgattak rá, ezért a
BRM-nél vásárolt magának pilótai állást.
1972-ben nem szerzett pontot, és csak a 23. helyre sorolták be.
Adóssága ekkorra már nagy méreteket öltött, de Louis Stanley felismerte
tehetségét, és minden igyekezetével azon volt, hogy megtartsa magának a
fiatal osztrákot. Amikor a
belga nagydíjon az ötödik helyen végzett, és megszerezte első két pontját, Stanley fizetést ajánlott Laudának.
A fiatal osztrák azonban nem kapott elég pénzt, de
Luca di Montezemolo, a
Ferrari
fiatal csapatfőnöke ajánlatát elfogadva megkezdte a válságban szenvedő
olasz csapat felvirágoztatását. Lauda mind autóversenyzői, mind pedig
műszaki téren is nagy hasznára vált a csapatnak, logikát és fegyelmet
vitt az autók tervezésébe, önálló javaslatokat tett a fejlesztésekre és a
tesztelésre, valamint nagyon ügyesen dolgozta ki a versenyekre a
taktikát.
Miután elállt az eső a versenyen, Lauda gyorsan esőgumiról sima felületű
abroncsra váltott, majd az egyik kanyarban elváltotta magát, melynek
következtében megcsúszott, és a pálya oldalfalának ütközött. Az autó
kigyulladt, és keresztben állt meg a pálya közepén.
Brett Lunger belerohant, az osztrák Ferrarija ekkor borult lángra igazán. Lunger mellett
Guy Edwards és
Arturo Merzario
segített kimenteni, és ugyan Lauda még lábra állt a balesetet követően,
de állapota rohamosan romlott. A tüdejében és a vérében a füst óriási
károkat okozott, ő pedig kómába esett. Azonban hihetetlen gyorsasággal
felgyógyult, hat hét elteltével már ismét a Ferrariban ült.
A
brit nagydíjat is megnyerte, a következő évben,
1983-ban azonban nem sikerült győznie, mindössze 12 pontot szerzett.
1984-re elkészült a
TAG turbó-motor, amellyel fél ponttal meg tudta nyerni a világbajnoki címet francia csapattársa,
Alain Prost
előtt. Laudának 7 évet kellett várnia a legutóbbi vb cím óta, hogy egy
újabbat szerezzen meg, ilyen senki mással nem fordult még elő. 1984-ben
öt versenyt nyert. Az
1985-ös
idényt már csak levezetésre szánta, majd a szezonzáró ausztrál
nagydíjat követően végleg visszavonult. Utolsó szezonjában 14 pontot
szerezve a tizedik lett az egyéni bajnokságban. Alain Prost ebben az
évben ünnepelhette első világbajnoki címét.
Csőd szélén álló repülőtársaságát éveken át életben tartotta, de
2001-ben, tíz esztendővel azután, hogy lezuhant az egyik gépe 223 utassal a fedélzetén
Bangkoktól 120 kilométerre, abba kellett hagynia vállalkozását. A
Ford kisvártatva felkérte, hogy felügyelje a Formula–1-es
Jaguar csapat munkáját. Lauda ezt nem sokáig folytatta, jelenleg a
német RTL televízió Formula–1-es szakkommentátora.
Kommentáld!