New Yorkban megszületett Maria Callas operanénekesnő.
90 éve

Eredeti nevén: Cecilia Sofia Anna Maria Kalogeropulosz
Görög szülők gyermekeként látta meg a napvilágot. Édesanyja 1937-ben
visszaköltözött Görögországba, ahová ő is elkísérte. Az Athéni
Konzervatóriumban Maria Trivella, majd Elvira de Hidalgo énekesnőnél
tanult.
Először 1940 novemberében állt színpadra a Boccaccio című operettben az
athéni Nemzeti Dalszínházban. Első sikerét 1942-ben érte el, amikor
Tosca szerepében mutatkozott be az athéni operában, majd Santuzzát
énekelte a Parasztbecsületből és Leonorát a Fidelióból.
1945-ben visszatért Amerikába, ahol részt vett a New York-i Metropolitan
Opera meghallgatásán. Edward Johnson, az opera menedzsere Beethoven
Fideliójának és Puccini Pillangókisasszonyának címszerepét ajánlotta fel
Callasnak, aki nemet mondott. Nem akarta angol nyelven énekelni a
Fideliót, egyéniségéről pedig úgy vélte, nem alkalmas arra, hogy
hitelesen megjelenítse a törékeny Pillangókisasszonyt.
New Yorkban Sergio Failoni, a pesti Opera vezető karmesterének lánya
mellett volt baby-sitter, s Failoni ajánlotta a veronai opera
intendánsának figyelmébe.
Olaszországba ment, ahol 1947-ben Veronában a Giocondában mutatkozott
be. Itt ismerkedett meg a nála 30 évvel öregebb Giovanni Battista
Meneghini téglagyárossal, akihez 1949. április 21-én ment férjhez
Veronában, és aki azután impresszáriója lett.
A híres karnagy, Tullio Serafin zenei fejlődésének irányítását vette
kézbe, színészi képességeit Lucchino Visconti bontakoztatta ki.
Sorra meghódította Milánó, Párizs, London, Chicago, Dallas, New York,
Buenos Aires, Los Angeles és más operaházak közönségét. A milánói
Scalában 1950-ben az Aidával debütált, majd nagy sikert aratott a
Puritánok Elvirájaként, a Tosca, a Norma és a Lammermoori Lucia
címszerepében. 1952 júliusában exkluzív szerződést írt alá az EMI
lemezkiadó céggel. Amerikában Normaként mutatkozott be, 1954-ben
Chicagóban, 1956-ban a New York-i Metben.
Végül tíz év késéssel, 1956. október 28-án Bellini Normájaként debütált a
Metropolitan Operában. Szerencsétlenségére a Time magazin ebben az
időben készített riportot édesanyjával, akit az énekesnő azzal vádolt,
hogy megfosztotta őt gyermekkorától. Utoljára 1950-ben Mexikóban
találkoztak, s akkor megfogadta, hogy soha többé nem áll anyjával szóba,
s ígéretét haláláig betartotta. A Time magazin ebből kiindulva rideg,
hálátlan lányként jellemezte Callast, akit a New York-i közönség
meglehetősen hűvösen fogadott, de csodálatos hangjának ők sem tudtak
ellenállni.
A következő alkalommal akkor került az újságok címlapjaira, amikor 1958.
január 2-án a Római Operaházban lépett föl a Norma gálaelőadásán, ahol
jelen volt Olaszország akkori elnöke, Giovanni Gronchi is. Callas
azonban szilveszter éjjel egy divatos római szórakozóhelyen pezsgőzött, s
a mulatozás miatt elment a hangja. Beugró énekesnőt nem találtak, s
mivel az előadást kockázatos lett volna elhalasztani, Callas az orvosok
javaslata ellenére mégis kiállt a színpadra. Az első felvonás végére a
közönség fele gúnyos kiabálásba kezdett, míg a másik fele döbbent
csendben ült. Maria a hátsó kijáraton távozott a színpadról, az előadást
megszakították.
1962-ben Párizsban telepedett le, itt töltötte élete utolsó éveit
Giuseppe di Stefanóval, az ismert tenorral. A lelkileg és idegileg
tönkrement Callas fokozatosan visszavonult az énekléstől. Utolsó operai
fellépésén 1965-ben a Toscát énekelte a londoni Covent Gardenben.
A hatvanas években kilenc évig szoros kapcsolatot tartott fenn
Onassissal. Mariat nagyon megrázta, mikor Onassis beleszeretett
Jacqueline Kennedy-be. Viszonyuk Onassis és Kennedy özvegyének
házasságkötése után is folytatódott.
1969 júniusában Pier Paolo Pasolinivel közösen láttak neki a Medea című
film elkészítéséhez. Ekkor már alig tudott énekelni, de megfeszítetten
dolgozott, a film ennek ellenére nem aratott nagy sikert. Az egykori
dívát altatószerek túladagolása miatt 1970-ben kórházba szállították,
tettét öngyilkossági kísérletnek könyvelték el.
Maria Callas 1977. szeptember 16-án váratlanul hunyt el, az orvosi
jelentés szerint collapsus okozta a halálát. Sergio Segalini
zenekritikus, a művésznő egyik bizalmas barátja kételkedett ebben,
szerinte Callas ezúttal öngyilkos lett.
Több mint negyven operaszerepet énekelt és húsz teljes operafelvételt
hagyott maga után, alakításai révén Bellini, Donizetti, Rossini,
Cherubini rég elfelejtett operái születtek újjá.
Életéről Zeffirelli készített filmet, valamint Mesterkurzus címmel írt
színdarabot Terence McNally, a sikeres színpadi és filmes szerző, melyet
1996 novemberében tűzött műsorára a Pesti Színház.



Kommentáld!